Specialefterskolen med stolte traditioner

Klintebjerg Efterskole er en specialefterskole, der blev grundlagt i 1989. 31 år som velfungerende specialefterskole og vi er stolte af vores historie, og hvad vi indtil videre har opnået. Siden 1989 har vi tilbudt et efterskoleophold, som et væld af unge med særlige læringsforudsætninger hvert år har haft glæde af.

Ophavet til grundlæggelsen af Klintebjerg Efterskole var, at en række forældre til unge med særlige læringsforudætninger samt en kreds af skolefolk alle mente, at Fyn manglede en specialefterskole.
Selve navnet, ”Klintebjerg”, kommer af ”klint”, som defineres som en ”stejl skrænt ved en kyst ofte udsat for erosion”. Før Odense Kanal blev gravet, var Klintebjerg den nærmeste havn for varer til og fra Odense. I løbet af et par århundrede brugte sejlskibene denne skrænt (grus og sten) til ballast – dette for at holde skibene sødygtige, når de havde losset godset. Flere tons af det oprindelige Klintebjerg er således at finde rundt om i store dele af verden den dag i dag.